Een Request for Information (RFI) is een document waarin een bedrijf leveranciers vraagt om meer informatie omtrent hun dienst of product. Op basis van de antwoorden van leveranciers krijgt het bedrijf een idee van de mogelijkheden bij verschillende partijen. Ook kunnen verschillende leveranciers al (oppervlakkig) vergeleken worden.
Een RFI is vooral nuttig voor bedrijven die in de oriëntatiefase heel veel mogelijke partners willen of moeten onderzoeken. Een Request for Information gaat ook meestal vooraf aan een echte offerte-aanvraag (Request for Proposal), al kunnen beide in bepaalde gevallen gecombineerd worden. Deze combinatie komt vaak voor bij overheidsorganen die gebonden zijn aan aanbestedingen. Zij hebben op deze manier namelijk meteen alle relevante informatie bij elkaar om een eerste selectie te verantwoorden.
Het opstellen van een RFI is niet gebonden aan vaste regels. Het doel is om informatie te vergaren over verschillende leveranciers, maar een bedrijf vult zelf in welke informatie het precies te weten wil komen. Ook beslist het uitsturende bedrijf zelf de hoeveelheid details die worden gegeven over de reden van de aanvraag.
Dat er geen vaste regels zijn betekent niet dat elke RFI er anders uit ziet. Er zijn een aantal elementen die steeds terugkomen:
Naast de bovengenoemde vaste elementen, zijn er nog veel verschillende mogelijke zaken die een bedrijf in een RFI kan meedelen of vragen. De lijst die hieronder volgt is een niet exhaustieve indicatie van vaak voorkomende elementen.
We helpen je graag je plannen te realiseren en het opstellen van een RFI. Laat via ons contactformulier weten voor welke uitdagingen je staat en we nemen snel terug contact met je op.