Waarom het in kaart brengen van bedrijfsprocessen je gaat helpen bij de groei van jouw bedrijf

Gepubliceerd op 15 oktober 2021



Als het gaat om het bedienen van je klanten kan het altijd beter.  Hoe beter jij je klanten helpt, hoe meer klanten je aantrekt en dat zorgt op zijn beurt voor meer groei. Dat klinkt uiteraard logisch, maar het is door het optimaliseren van jouw interne bedrijfsprocessen dat je klanten nog beter verder helpt. Het in kaart brengen van deze processen zorgt voor verdere groei van jouw bedrijf!

1. Meer efficiëntie

Als je je bedrijfsprocessen goed in kaart brengt, zal je merken dat heel je organisatie efficiënter draait. Het maakt de werkwijze duidelijk voor iedereen en brengt rust en orde in de organisatie. Je ziet sneller waar het schoentje knelt en problemen kunnen makkelijker opgelost worden. Dit resulteert in minder fouten bij het verwerken van orders, snellere levertijden, slimmer voorraadbeheer en warme klantcontacten. Doordat alle achtergrondinformatie beter is vastgelegd gaat er geen informatie verloren.

Maar ook interne processen, zoals maandelijks de lonen uitbetalen, brengen op als ze gestroomlijnd worden. Medewerkers krijgen meer zekerheid en worden ontzorgt. Blije medewerkers zijn het visitekaartje van je bedrijf. Dat zorgt uiteraard op zijn beurt weer voor meer tevreden klanten.

2. Betere communicatie

Wie is nu waarvoor verantwoordelijk? Wat heeft mijn collega al gedaan? Welke informatie moet jij vastleggen? Wanneer moet de klant worden gebeld en wie gaat dit doen? Als jij je bedrijfsprocessen in kaart brengt, zorgt dit voor duidelijkheid. Je voorkomt verwarring en problemen. De overdracht van werk verloopt soepel. Dit verbetert de communicatie tussen collega’s, afdelingen en 'last but not least', de klant.

3. Gelukkigere klanten

Ook als de klant met een probleem zit kan dat efficiënt opgevolgd worden. Wie is verantwoordelijk voor deze klant? Aan wie moeten we deze klacht of dit bericht doorgeven? Wie volgt dit op? Je klant wordt verzekerd van een goede service en je medewerkers moeten minder uitzoeken en kunnen het snel doorgeven aan de juiste mensen binnen de organisatie. 

Zo krijgen je klanten sneller antwoord en krijgen ze ook ineens een juist antwoord. Goeie communicatie leidt tot tevreden klanten!

4. Ruimte voor innovatie

In bedrijven waar alles slim is georganiseerd werken afdelingen goed met elkaar samen en delen ze informatie met elkaar. Gedaan met het hokjesdenken. Processen zullen zo continue verbeteren.  En zo komt er vaak tijd en ruimte vrij om innovatieve producten of diensten te ontwikkelen. Zo speel je flexibel in op de veranderende vraag en blijf je de concurrenten altijd net dat stapje voor, want procesoptimalisatie stimuleert innovatieve ideeën.

Flexibele software en een partner die met je meedenkt speelt dus een cruciale rol bij het optimaliseren en automatiseren van je bedrijfsprocessen. IAMD helpt jou met de best mogelijke (maatwerk)software en ondersteuning om de beoogde groei van je bedrijf samen om te zetten tot realiteit. Nu en in de toekomst!

Wil je graag meer weten hoe we dit kunnen realiseren?  Neem dan even contact met ons op voor een kennismaking en gratis demo.

Kris Van Looy
15 oktober 2021