Niets is zo frustrerend als een werf die stilvalt door ontbrekend materiaal. Stel je voor: tijdens de uitvoering in het atelier blijkt dat essentiële onderdelen, zoals handgrepen of plaatmateriaal, niet op voorraad zijn. Het gevolg? Vertraging in je planning en een ontevreden klant.
Dit toont het belang van efficiënt voorraadbeheer. We diepen enkele typische voorraadproblemen verder uit en tonen hoe IAMD met zijn ERP-oplossing hier een oplossing voor biedt.
Volgende pijnpunten komen je misschien bekend voor:
- Geen overzicht: het is onduidelijk welke producten in welke hoeveelheden in voorraad zijn;
- Onduidelijke stocklocaties: er is geen overzicht waar je producten liggen in het magazijn;
- Stroeve bestellingen: er wordt te laat besteld of in foute hoeveelheden;
- Lange levertijden: bestellingen komen te laat aan, omdat er geen rekening is gehouden met de levertijden van je leveranciers.
Dit vertraagt je projecten en drijft de kosten op en zorgt ook voor frustratie op de werkvloer. Arbeiders die moeten wachten op materiaal verliezen tijd, raken snel gedemotiveerd en gefrustreerd. Er zijn dus redenen genoeg om te investeren in een goed voorraadbeheer. Daar bovenop heeft een betere materiaalplanning en voorraadcontrole ook een positief effect op de loonkosten, simpelweg omdat je wachttijd en stilstand vermijdt. Reden te meer dus om werk te maken van een slim voorraadbeheersysteem.
Stilstand kost geld
Stilstand bij de uitvoering van projecten kost tijd en geld. Als de juiste materialen ontbreken, dan valt je atelier stil of gaat de plaatsing op de werf niet door. Het is daarom belangrijk om proactief met je voorraad om te gaan. Dat houdt in dat je tijdig moet bestellen en rekening moet houden met de levertermijnen van je leveranciers. Het is quasi onbegonnen werk om dit allemaal manueel in het oog te houden. Het loont om dit uit te besteden aan je ERP-systeem, omdat zo je werf vlot draait en niemand moet wachten op het juiste materiaal. Jouw specialisten doen dan hun werk zo vlot mogelijk en alle stakeholders in het project worden onnodige stress bespaard.
Resultaat: geen last-minute trips naar de bouwmarkt of spoedorders meer, en geen verloren uren van een ploeg die niks kan doen.
Slimmer bestellen
IAMD.ERP biedt een geïntegreerde oplossing voor deze voorraadproblemen door alles te centraliseren en de belangrijkste stappen te automatiseren. Zo krijgt je een real-time overzicht van de voorraad en weet je precies waar alles ligt en in welke hoeveelheden.
Daarna vergeet je nooit meer iets te bestellen dankzij het automatische besteladvies, omdat je zo een duidelijk overzicht krijgt van welke producten moeten bijbesteld worden, bijvoorbeeld omdat de minimum voorraad niet meer behaald wordt of de nieuwe orders de voorraad zouden uitputten. Omdat je per product ook een voorkeurleverancier en de gemiddelde levertermijn kan bijhouden, geeft het besteladvies je op het juiste moment een herinnering om een bestelling te plaatsen. Met één klik op de knop maak je per leverancier een inkooporder aan met alle benodigdheden. Hiermee bespaar je tijd en transportkosten omdat je de bestellingen bundelt.
Het voorraadbeheer verandert op die manier van een reactieve naar een proactieve flow. In plaats van achter de feiten aan te lopen, krijg je nu continu grip op je stock. Het resultaat laat niet lang op zich wachten: geen onverwachte tekorten meer en ook geen overvolle magazijnen met ongebruikte spullen.
Goede basis, groot effect
Het vergt enige inspanning om per product de juiste leverancier(s) en gewenste voorraadniveaus in te stellen, maar deze investering betaalt zichzelf snel terug in uitgespaarde tijd. Eens je ook alle voorraadbewegingen correct registreert in het systeem, neemt IAMD.ERP een groot stuk van je voorraadbeheer voor z'n rekening. Vanaf dan kan je erop rekenen dat het systeem jouw voorraadniveaus op het juiste peil houdt.
Omdat een stuk van je voorraadbeheer nu geautomatiseerd is, wordt ook de kans op menselijke fouten drastisch verminderd. Na verloop van tijd merk je dat je nauwelijks nog voorraadzorgen hebt omdat je ERP-systeem als een tijdig vangnet alle problemen signaleert.
Bovendien creëert dit vertrouwen bij je medewerkers omdat iedereen weet dat de voorraadinfo klopt. De veel efficiëntere werking van elke afdeling - van werkvoorbereiding tot plaatsing - levert straks naast hogere marges, ook een grotere werktevredenheid op.
Proactief voorraadbeheer loont
Een goed voorraadbeheer is dus geen overbodige luxe, maar een noodzaak voor moderne bedrijven. Je voorkomt er niet alleen de directe pijn van materiaaltekorten mee, maar ook de indirecte kosten van stilstand, spoedorders en inefficiëntie. Deze klus kan grotendeels geautomatiseerd verlopen. Zo houd jij je focus op vakmanschap en projectuitvoering, terwijl de software op de achtergrond waakt over je voorraad.
Benieuwd hoe dit werkt? Dan demonstreren we dit graag op maat van uw bedrijf. Neem vandaag nog contact met ons op voor advies of vraag een gratis demo aan om te ontdekken hoeveel rust en rendement slim voorraadbeheer kan opleveren.
Zeg vaarwel tegen onverwachte tekorten op de werf en ga voor een efficiënte, proactieve voorraadorganisatie met IAMD ERP!