Tip voor een goede offerte

Gepubliceerd op 28 september 2020



Zet je klant centraal

Hoofdstuk één uit Sales for Dummies, maar je zou ervan versteld staan hoe vaak deze stelregel genegeerd wordt. Analyseer de noden van je klant en toon aan dat jouw product of dienst precies de oplossing biedt die je klant nodig heeft. Zo bewijs je dat je de juiste partij bent voor de opdracht zonder dat je al te veel over jezelf moet praten.

Bereken een gedetailleerde prijs

Als het op offertes aankomt, is gebrek aan detail een hoofdzonde. Een ongedetailleerde offerte zegt veel over je bedrijf: dat je onnauwkeurig werkt, bijvoorbeeld. Of dat je naar boven afrondt, de vraag van je potentiële klant niet serieus neemt en nog een hele batterij eigenschappen die wellicht niet op je ‘over ons’-pagina staan.

Transparantie boezemt dan weer vertrouwen in. Vermeld op je offerte dus precies wat je zal opleveren, hoeveel werkuren je daarvoor voorziet en welke kosten je maakt en doorrekent. Bijkomend voordeel: met een precieze berekening kan je bij toekomstige offertes ook beter inschatten waar je te veel of te weinig voor rekent.

Zorg dat je offerte in het oog springt

We geven het niet graag toe, maar het is des mensen om te oordelen op basis van looks. Als je – volledig in lijn met tip 1 – in de mocassins van je klant gaat staan, zou je zelf ook meer waarde hechten aan professioneel uitziende, visueel aantrekkelijke offertes. Ontwikkel je eigen stijl, voeg je logo toe en trek die visuele identiteit door op bestelbonnen, leveringsbonnen en orderbevestigingen.

Opvolgen maakt het verschil

De aanhouder wint. Vergeten op te volgen is een klassieke fout in het verkoopproces. De oorzaak is veelal een gebrek aan overzicht. Hou goed bij welke offertes je wanneer verstuurt, zo kan je na verloop van tijd je klant contacteren voor een update. Heb je ondanks onze tips een offerte verloren? Het lijkt ons sterk, maar vraag gerust aan je klant hoe dat komt. Dat geeft je meer inzicht in je prijszetting en hoe je je offertes kan verbeteren. Zo kan je je verkoopproces continu optimaliseren.

Maak het je klant gemakkelijk

Laat ons wel wezen, de weg van de minste weerstand is veelal de aantrekkelijkste. Of misschien verwarren we luiheid met slimmer werken. De uitbaters van escape rooms buiten beschouwing gelaten, is het verstandig om de drempel voor je klant zo laag mogelijk te houden. Een digitale offerte kan je klant zo online ondertekenen. En dat komt jou ook ten goede: met een toonaangevende facturatietool zet je een goedgekeurde offerte meteen om in een factuur.

Zijn deze tips nieuw voor jou, of treed je ze tegen beter weten in wel eens met de voeten? Hoog tijd voor een tool die deze geboden moeiteloos integreert in je workflow.

Heb je vragen omtrent onze offerte tool, neem dan snel even contact met ons op. We helpen je met plezier verder.

Kris van Looy
28 september 2020

Meer nieuwsberichten

Het laatste nieuws, lees het als eerste.